Po více než dvou letech skončilo kompletní přebudování železničního náspu v délce přibližně 150 metrů na páteřní trati Chomutov–Cheb.
K obnovení provozu vlaků bez omezení v místech chebského zhlaví karlovarského horního nádraží došlo v polovině listopadu. Omezení na trati způsobil pohyb podloží pod železniční tratí. Zhoršování stavu náspu odhalila měření v polovině roku 2023. Správa železnic na nastalou situaci okamžitě zareagovala vyloučením jedné koleje z provozu, snížením rychlosti projíždějících vlaků po jedné koleji a vypsáním zakázky na sanaci náspu ve dvou etapách. Během první etapy sanace svahu, která začala v říjnu 2023 a skončila následující rok v dubnu, jsme provedli opatření, která zabránila dalšímu pronikání podzemních vod do tělesa náspu a do přímého podloží. Zejména se jednalo o vybudování téměř deset metrů hlubokého a 100 metrů dlouhého odvodňovacího žebra nad tělesem náspu. Pomocí tří šachet, kdy nejdelší je 20 metrů hluboká, je voda přečerpávána přes sedimentační nádrž do nedalekého propustku.
Druhá etapa sanace nestabilního náspu začala loni v září a spočívala v kompletním odtěžení původního železničního náspu pod lichou skupinou kolejí v délce asi 150 metrů až na základovou spáru, vybudování nového náspu vyztuženého štěrkodrtí, který je doplněný modulárním stavebním systémem Green Terramesh, a zřízení nového systému odvodnění s napojením do šachet. V této etapě bylo nutné odtěžit několik tisíc tun materiálu.
Zásadním požadavkem realizace projektu bylo zachování jednokolejného provozu vlaků po celou dobu stavebních prací. Většinu času vlaky využívaly sudou skupinu kolejí, po které jezdily se sníženou rychlostí na 10 km/h. „S ohledem na zachování provozu jsme nejprve museli zajistit železniční spodek pod provozovanou kolejí, a to vybudováním stěny ze stříkaného betonu, která jsme přichytili pomocí zemních kotev a injektáží do stávajícího tělesa. Teprve poté jsme mohli přistoupit k definitivnímu odtěžování tělesa a následnému budování nového náspu,“ vysvětluje postup prací hlavní stavbyvedoucí Petr Novák se závodu mostních a inženýrských staveb. Po zprovoznění liché kolejové skupiny začala rekonstrukce železničního spodku a svršku pod do té doby provozované kolejí. V rámci celého projektu se nejednalo o výrazný zásah do tělesa železničního spodku. Provedena byla pouze rekonstrukce do hloubky přibližně jednoho metru a rekonstrukce odvodnění. S budováním nového náspu souvisela také realizace nových pochozích žlabů pro umístění široké škály překládaných kabelů.