Unikátní ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem bude opět v provozu na podzim letošního roku.
Poslední vlak projel po trati 14. dubna, den nato začala úplná výluka, během které naše společnost provádí kompletní rekonstrukci železničního svršku včetně odvodnění, úpravy v dopravnách Desná a Dolní Polubný, opravu třinácti mostních objektů a sanaci skalních svahů a ostění všech čtyř tunelů v souhrnné délce asi 1500 metrů.
Celková délka trati od zhlaví stanice Tanvald ke zhlaví stanice Kořenov je přibližně sedm kilometrů. Jedná se o nejstrmější trať v Česku, překonávající neuvěřitelných 235 výškových metrů. Právě s ohledem na strmost byla trať opatřena Abtovou ozubnicí, díky které mohly speciální vlaky tažené ozubnicovou lokomotivou vyšplhat z Tanvaldu do Kořenova. Cílem rekonstrukce je ozubnici zachovat pro speciální jízdy historických vlaků. „Přibližně na dvou třetinách trati s největším sklonem nahradíme původní ocelové pražce novými ocelovými ve tvaru písmene ypsilon. Ovšem bude se jednat o zcela unikátní úpravu těchto ocelových pražců, do kterých budou kotveny ozubnicové tyče,“ představuje zásadní část projektu hlavní stavbyvedoucí Martin Hůlka ze závodu kolejových staveb. Na celém úseku bude dále v rámci železničního svršku provedena jak výměna původních pražců za nové ocelové, tak výměna kolejnic a náhrada štěrkového lože. Naprostou raritou budou nové výhybky v dopravně Dolní Polubný, které budou rovněž osazeny ozubnicí.
Během května tohoto roku se týmu Martina Hůlky podařilo snést kolejový svršek na celém úseku a začít s rekonstrukcí odvodnění a sanacemi tunelů a mostních objektů. V dopravně Desná, kde dojde k vložení čtyř nových výhybek a k rekonstrukci všech staničních kolejí, se již rýsuje nové ostrovní nástupiště, v dopravně Dolní Polubný pokračují zemní práce spojené s rekonstrukcí staničních kolejí a výstavbou nového perónu. Na trase se nachází ještě zastávka Kořenov. Tam se chystá rekonstrukce šedesátimetrového nástupiště. „Od července bychom chtěli začít s pokládkou nového železničního svršku, a to směrem od Tanvaldu do Kořenova. Jak nám to půjde, jsme si již vyzkoušeli na krátkém úseku před železničním přejezdem v Tanvaldu,“ hledí vpřed Martin Hůlka. Podle harmonogramu by měla výluka na rekonstruované trati skončit v závěru září letošního roku.
Infobox